Wat hebben we daarvoor gedaan ?
Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op zeven prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2020 weer.
Activiteit | Resultaat | Toelichting status | |
---|---|---|---|
Programma: 05 Onderwijs | |||
Hoofdactiviteit (rol): 1. Regisseren basisvoorzieningen onderwijs | |||
Faciliteren verdere uitvoering IKC-uitvoeringsprogramma 2018-2024 | Afhandelen huisvestingsaanvragen in een jaarlijkse onderwijshuisvesting programma | Het programma met te bekostigen voorzieningen 2020 is in uitvoering. Het gaat hier om uitbreiding met permanente huisvesting van 't Kraaienest. Er wordt gewerkt aan de inhoudelijke programma's van eisen. Het opstellen van de inhoudelijke programma's van eisen voor de uitbreiding van het Stanislas College heeft vertraging opgeleverd vanwege corona. Daarnaast wordt uitvoering gegeven aan voorzieningen die zijn opgenomen in oudere programma's, zoals nieuwbouw van IKC Ackerswoude (inclusief ruimte voor bewegingsonderwijs), vervangende nieuwbouw van de tijdelijke lokalen van de Mariaschool, uitbreiding van het Nest (IKC Vlinderboom) en nieuwbouw van IKC Regenboog in Nootdorp (onderdeel van het project 'Hart van Nootdorp'). IKC Casaschool wordt samen met IKC Schatkaart gerealiseerd op de locatie aan de Groen van Prinstererlaan in Pijnacker Noord. Hier wordt ook ruimte voor bewegingsonderwijs gerealiseerd. | |
Onderzoeken naar het huidige en gewenste onderwijsaanbod van SBO, (V)SO en voortgezet onderwijs | Onderzoeksresultaat en conclusie over het aanbod per onderwijssoort | De onderzoeken naar het huidige onderwijsaanbod voor de voorzieningen: speciaal basisonderwijs (SBO), (voortgezet) speciaal onderwijs (VSO) en voortgezet onderwijs (VO) zijn uitgevoerd. De resultaten uit het onderzoek naar het voortgezet onderwijs zijn in het vierde kwartaal met de raad gedeeld. De resultaten uit het onderzoek naar het speciaal basisonderwijs en het (voorgezet) speciaal onderwijs vragen een nadere verkenning. De resultaten uit dit onderzoek leggen wij in het tweede kwartaal van 2021 voor aan de raad. Op basis daarvan beoordelen we of er aanvullende voorzieningen nodig zijn voor de toekomst. | |
Opstellen jaarlijkse onderwijs huisvestingsprogramma 2020 | Een bekostigingsplafond om het programma uit te voeren | Het programma onderwijshuisvesting 2020 is in december 2019 vastgesteld. In de loop van 2020 zijn de aanvragen voor 2021 behandeld. Dit programma is in het vierde kwartaal vastgesteld. In 2021 wordt hieraan uitvoering gegeven. | |
Hoofdactiviteit (rol): 2. Regisseren voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot 4 jaar | |||
Monitoren effect nieuwe subsidieregeling op kwaliteit, beschikbaarheid en toegankelijkheid van het aanbod, bereik, aantal aanbieders en kostenontwikkeling van de gesubsidieerde voorschoolse voorzieningen | Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de effecten | In 2020 hebben twee aanbieders VVE-peuteropvang aangeboden in onze gemeente. De tweede (= nieuwe) aanbieder, is vanaf september (i.p.v. maart) gestart in Nootdorp. Vanaf het tweede halfjaar 2021 gaat deze aanbieder ook in de kern Pijnacker starten. Het is te vroeg om het effect van de nieuwe subsidieregeling te monitoren. De coronacrisis maakt het lastig om eventuele effecten volledig toe te schrijven aan de nieuwe subsidieregeling. In 2020 is de instroom van peuters achtergebleven op de uitstroom. Dit als gevolg van de sluiting van de peuteropvang in het voorjaar. | |
Uitvoeren subsidieregeling peuteropvang en VVE | Afhandelen aanvragen subsidieregeling | Naast de bestaande en, tot 2019, enige aanbieder van peuteropvang in onze gemeente, is in september 2020 een nieuwe aanbieder met gesubsidieerde VVE-peuteropvang gestart in Nootdorp. Beide aanbieders hebben voor 2021 subsidie ontvangen voor het aanbieden van peuteropvang. | |
Hoofdactiviteit (rol): 3. Uitvoering van een lokaal educatieve agenda | |||
Uitvoeren en monitoren Lokaal Educatieve Agenda | Geactualiseerd activiteitenplan LEA is samen met betrokken partners in uitvoering | De Lokaal Educatieve Agenda (LEA) 2020-2022 is begin april vastgesteld. De bijbehorende werkagenda wordt door de werkgroepen uitgevoerd. De uitvoering verloopt volgens planning. | |
Hoofdactiviteit (rol): 4. Regisseren samenwerking passend onderwijs en zorg voor jeugd | |||
Voeren op overeenstemming gericht overleg (OOGO) binnen de onderwijssamenwerkingsverbanden. Hierin agenderen toereikendheid onderwijsaanbod speicaal onderwijs | Regionale conclusie over de dekkendheid van het aanbod aan onderwijsvoorzieningen | Niet alle kinderen uit onze gemeente krijgen ‘thuisnabij’ onderwijs. Sommige kinderen gaan buiten onze regio naar speciale lesplaatsen in Rotterdam of Den Haag. Om een beeld te krijgen van de vraag naar en de capaciteit van speciaal basisonderwijs (SBO) en (voortgezet) speciaal onderwijs (V)SO, hebben wij onderzoek laten uitvoeren. Daarnaast participeren wij samen met SBO Prinsenhof in het project ‘dekkend netwerk’ met PPO Delflanden voor basisonderwijs en sluiten wij aan bij overleggen met VSO voor voortgezet onderwijs. Met onze deelname aan deze projecten en overleggen realiseren wij een dekkend netwerk van speciale lesplaatsen binnen onze regio. | |
Uitvoeren regionale afspraken over het versterken van samenwerking onderwijszorg | Naar aanleiding van de evaluatie van het prioriteitenoverzicht voor passend onderwijs over het jaar 2020, is gekozen voor een nieuwe opzet. De samenwerkingsverbanden PPO Delflanden, VO Delflanden en de betrokken gemeenten werken samen aan deze nieuwe opzet, die in het eerste kwartaal van 2021 wordt opgesteld. Eén van de prioriteiten die in de nieuwe opzet terug moet komen is het organiseren van een dekkend netwerk passend onderwijs in de regio. | ||
Hoofdactiviteit (rol): 5. Een actieve en samenhangende aanpak van schooluitval | |||
Nieuw programma opstellen voor de aanpak van VSV en de begeleiding van kwetsbare jongeren. Het programma loop af na het schooljaar 2019-2020 | Programma aanpak VSV | De regionale agenda VSV (Vroegtijdig Schoolverlaters) voor de periode 2021-2024 is in oktober 2020 goedgekeurd door het Ministerie van OCW. | |
Uitvoeren leerplichtwet | Rapportage in Jaarverslag Leerplicht/RMC | Het jaarverslag leerplicht/RMC 2019-2020 is in december vastgesteld door het college en ter informatie aangeboden aan de raad. | |
Uitvoeren RMC | Rapportage in Jaarverslag Leerplicht/RMC | Het jaarverslag leerplicht/RMC 2019-2020 is in december vastgesteld door het college en ter informatie aangeboden aan de raad. | |
Hoofdactiviteit (rol): 6. Faciliteren samenwerking onderwijs-bedrijfsleven | |||
Participeren in de samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Bijdrage wordt afgestemd op de nieuwe afspraken | Nieuwe vormgeving van de samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs | In het voorjaar is met vertegenwoordigers van het voortgezet en beroepsonderwijs, ondernemers (-verenigingen) en het aftredend bestuur SOB uit Lansingerland en Pijnacker-Nootdorp overleg gevoerd. De input is gebruikt bij het opstellen van een nieuw voorstel tot samenwerking in de regio Oostland tussen het onderwijs en het bedrijfsleven waarin de gemeenten participeren. Het voorstel is in december besproken met alle stakeholders en de gemeenten. In dit plan wordt uitgegaan van voortzetting van de stichting SOB en financiering van de activiteiten door beide gemeenten en de onderwijsinstellingen. Pijnacker-Nootdorp en Lansingerland hebben aangegeven dat ondernemers ook een financiële bijdrage moeten leveren. De ondernemers uit Pijnacker-Nootdorp hebben zich hiertoe bereid verklaard en de ondernemers uit Laninsgerland nog niet. Hierover volgt overleg. Zodra hier meer duidelijkheid over is, wordt (begin 2021) een nieuw stakeholdersoverleg gepland. | |
Hoofdactiviteit (rol): 7. Regisseren aanbod volwasseneneducatie | |||
Maken afspraken over volwasseneneducatie vanaf 2020. Onderzoeken op welke wijze de samenwerking vanaf 2020 structureel georganiseerd kan worden | Afspraken over wijze van samenwerking binnen arbeidsmarktregio voor 2020 en verder | Afspraken over volwasseneneducatie worden gemaakt met de gemeentelijke partners van de arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal. Zoetermeer is als contactgemeente verantwoordelijk voor de aansturing. Zoetermeer heeft van het rijk middelen ontvangen om de volwasseneneducatie vanaf 2021 te organiseren en heeft in de tweede helft van 2020 een regioplan opgesteld met input van de regiogemeenten. Het regionaal educatieplan is eind 2020 ter zienswijze voorgelegd aan de regiogemeenten. Het college van Pijnacker-Nootdorp heeft haar zienswijze begin december 2020 verstuurd aan Zoetermeer. Het college van Zoetermeer zal het plan begin 2021 definitief vaststellen. Daarna bereidt Zoetermeer de aanbesteding van de educatietrajecten voor. In 2021 blijven we gedurende het aanbestedingstraject gebruik maken van de huidige educatie aanbieders (voor Pijnacker-Nootdorp zijn dat ROC Mondriaan en Taalhuis Pijnacker-Nootdorp). Zoetermeer heeft aangegeven dat de educatietrajecten (taal en rekenen) die worden verzorgd door lokale partners (zoals Taalhuis Pijnacker-Nootdorp) waarschijnlijk worden vrijgesteld van verplichte aanbesteding. |