Wat hebben we daarvoor gedaan ?
Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op vier prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2020 weer.
Activiteit | Resultaat | Toelichting status | |
---|---|---|---|
Programma: 03 Mobiliteit | |||
Hoofdactiviteit (rol): 1. Faciliteren van efficient gebruik van de beschikbare weg- en parkeercapaciteit | |||
Monitoren wegen | Monitoringsrapportage verkeersdoorstroming | De ontwikkeling van het verkeer op de hoofdwegen in de gemeente wordt doorlopend gemonitord. In de P&C producten is hierover gerapporteerd. | |
Hoofdactiviteit (rol): 2. Regisseren van instandhouding basisinfrastructuur | |||
Alle beheerplannen minimaal eens per vier jaar actualiseren | Geactualiseerd beheerplan Civiele Kunstwerken | Alle beheerplannen worden elke vier jaar geactualiseerd. De voorbereiding voor de actualisatie van het beheerplan Civiele Kunstwerken is opgestart De actualisatie van het beheerplan wordt in 2021 aan de raad voorgelegd. | |
Doelmatig en duurzaam beheer van het areaal aan wegen, civiele kunstwerken en openbare verlichting | Uitgevoerd beheer conform de beheerplannen voor Wegen, voor Civiele Kunstwerken en voor Openbare Verlichting | De uitvoering van het onderhoud vindt plaats op basis van de vastgestelde beheerplannen. De voor de uitvoering benodigde aanbestedingen zijn gedaan. Het werk wordt binnen het beschikbare budget gerealiseerd. | |
Herijken nota Parkeernormen | Geactualiseerde nota Parkeernormen | De planvorming voor de Nota parkeernormen is opgestart. De verwachting is dat de nota in het voorjaar van 2021 aan de raad kan worden aangeboden. | |
Treffen van resterende verkeersmaatregelen uit het Uitvoeringsprogramma 2016-2018 Duurzame Mobiliteit | Afronding Oostelijke Randweg (deel Monnikenweg richting N470) | In juli 2020 is de aanleg van de Zijdeweg (Oostelijke randweg en Groen-blauwe dooradering) afgerond en is de weg in gebruik genomen. In de eerste helft van 2021 wordt het resterende groen aangelegd en de verkregen subsidies verantwoord. | |
Haalbaarheidsstudie Verlengde Komkommerweg | Eind 2020 is een tussentijdse (vertrouwelijke) voortgangsrapportage opgesteld en aan College en Raad aangeboden. De huidige planning is om de haalbaarheidsstudie het 2e kwartaal 2021 gereed te hebben. Deze wordt vervolgens in 2021 aan de raad aangeboden. | ||
Realisering van verbindende schakels in het fietsnetwerk (langs Oosteljke Randweg en Komkommerweg) | De fietsverbinding Komkommerweg is in augustus 2019 voltooid. Als onderdeel van de laatste fase Oostelijke randweg is de fietsverbinding in juli 2020 opgeleverd. | ||
Verbeterde kruispunt Laan van Ruyven/Importweg en Exportweg | Het kruispunt is juli 2020 opgeleverd. Eind 2020 is de subsidieverantwoording afgerond. | ||
Hoofdactiviteit (rol): 3. Faciliteren van verkeersveilig gedrag | |||
Uitvoeren projectenagenda verkeersveiligheid | Bijdragen aan het opstellen van een regionale uitvoeringsgagenda voor het Strategisch Plan Verkeersveiligheid | De Bestuurscommissie van de Vervoersautoriteit MRDH heeft op 8 juli 2020 de Regionale Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid 2025 (RUA) vastgesteld. De RUA richt zich op het verbeteren van de fietsinfrastructuur, het creëren van een veilige weginrichting en meer aandacht voor gedragsbeïnvloeding met specifieke aandacht voor kinderen, jongeren en ouderen. Bij de RUA hoort ook een subsidieregeling. We betrekken de RUA bij komende beleidsuitwerkingen, zoals het in voorbereiding zijnde Fietsplan. | |
Start herinrichting Vlielandseweg | In dit project wordt de riolering vervangen, wordt het asfalt gerenoveerd en wordt de inrichting van de weg in overleg met de omwonenden verkeersveilig ingericht. Het inrichtingsplan is gereed. De uitvoering wordt vanaf januari 2021 ter hand genomen. | ||
Verkeersveiligheidsaudit Kerkweg Nootdorp | De voorbereiding van dit onderzoek is opgestart. Het rapport wordt in het voorjaar van 2021 ter informatie aan de raad toegezonden. | ||
Visie en haalbaarheid herinrichting S-Bocht Delftsestraatweg, Delfgauw | De voorbereiding voor het (samen met de bewonersvereniging) maken van een ontwerp en een plan van aanpak voor de reconstructie van de S-bocht in Delfgauw is in volle gang. Het overleg met de bewoners heeft door Corona vertraging opgelopen. De verwachting is dat er in het voorjaar van 2021 een inrichtingsplan aan de raad kan worden voorgelegd. | ||
Voorstel eventuele verbetermogelijkheden veiligheid rotondes | De rapportage over de mogelijkheden om de verkeersveiligheid op de rotondes te verbeteren is in mei 2020 aan de raad aangeboden. | ||
Hoofdactiviteit (rol): 4. Faciliteren van een schone vervoerswijze keuze | |||
Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2022 | Pilot duurzame bereikbaarheid Heron | De gemeente brengt nieuwe ondernemers op Heron in contact met Bereikbaar Haaglanden. Deze organisatie biedt ondersteuning aan deze ondernemers bij het zo duurzaam mogelijk inrichten van het nieuwe woonwerkverkeer van de werknemers. In dit kader is een aantal bedrijven geïnteresseerd in deelfietsen op Heron, zodat werknemers en bezoekers zich makkelijk van het metrostation over het bedrijventerrein kunnen verplaatsen. | |
Start opstellen Fietsplan | Fietsgeluk wordt het motto voor het nieuwe Fietsplan 2030. De ambitie is om het fietsen voor iedereen veiliger, makkelijker en aantrekkelijker te maken om zo ook meer inwoners op de fiets te krijgen voor verplaatsingen in en rond de gemeente. | ||
Start verkennning mobiliteitsopgave de Scheg | Het inrichtingsplan voor de openbare ruimte van de Scheg is gereed. Hierin zijn fietsverbindingen voorzien die aansluiten op het Molenpad en het Spoorpad. Richting de Vlielandseweg wordt de weg gedeeld met het overige verkeer. De wegprofielen zijn relatief smal. Parkeerplaatsen en passeermogelijkheden zijn groen aangekleed en veel voetpaden zijn door hagen en ander groen gescheiden van de rijbanen of geheel vrijliggend. | ||
Verkenning haalbaarheid regionale snelfietsroutes (samen met de MRDH en andere betrokken gemeenten) | Regionale snelfietsroutes moeten woongebieden verbinden met locaties in de regio waar veel mensen werken en bedrijven gevestigd zijn. Het moeten uitnodigende, comfortabele routes worden die inwoners stimuleren om met de fiets naar het werk te gaan. | ||
Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2022 | Invoering R-net op buslijn 55 (Delft-Pijnacker-Zoetermeer) | Buslijn 455 is opgewaardeerd tot een snelle, frequente R-netverbinding. | |
Start verkennning deelauto's in de visie klimaatbestendig Klapwijk | Deze verkenning is bedoeld om meer ervaring op te doen met deelmobiliteit, zodat we de geleerde lessen bij mogelijke andere projecten kunnen inzetten. | ||
Verkenning mogelijkheid routewisseling buslijnen 55 en 174 | In juli 2019 is aan de raad gemeld dat EBS en RET de mogelijkheid van een routewisseling tussen de lijnen 455 (EBS) en lijn 174 (RET) aan het verkennen waren. Hiermee werd onder meer een betere doorstroming voor lijn 455 over de N470 beoogd. EBS voorziet echter aanzienlijke doorstromingsproblemen die ten koste zou gaan van de kwaliteit van lijn 455. De verkenning is daarom gestopt. | ||
Uitwerken MRDH-programma ‘uitbreidingen en verbeteringen P+R’ | Uitwerking mogelijke maatregelen P+R, in samenhang met ontwikelingen op Heron en Centrumlijn | In juli 2020 is de raad geïnformeerd over de stand van zaken rond de P+R terreinen Pijnacker Zuid en Heron. Beide terreinen worden aangepakt vanwege de overbezetting op bepaalde momenten en de ontwikkelingen in de omliggende gebieden. |