Wat heeft het gekost ?
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de baten en lasten voor bestemming, de bestemming en het saldo na bestemming vermeld van de primaire begroting 2020, begroting na wijziging 2020, rekening 2019, rekening 2020 en de afwijking rekening 2020 ten opzichte van de begroting na wijziging en de afwijking rekening 2020 ten opzichte van de rekening 2019.
Mobiliteit | Prim. begroting | Begroting na | Rekening | Rekening | Afwijking tov. | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -6.124 | -6.233 | -6.226 | -6.239 | -6 | -12 |
Baten | 217 | 392 | 724 | 456 | 64 | -268 |
Totaal | -5.907 | -5.841 | -5.502 | -5.782 | 59 | -280 |
Specificatie van de lasten en baten per taakveld
Mobiliteit | Prim. begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Rekening | Afwijking tov. begroting na wijziging | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten per taakveld | ||||||
210 - Verkeer en wegen | -6.086 | -6.196 | -5.826 | -6.201 | -5 | -375 |
220 - Parkeren | -38 | -37 | -38 | -38 | -1 | 1 |
Totaal | -6.124 | -6.233 | -5.864 | -6.239 | -6 | -375 |
Baten per taakveld | ||||||
210 - Verkeer en wegen | 159 | 219 | 276 | 388 | 169 | 112 |
Totaal | 159 | 219 | 276 | 388 | 169 | 112 |
Totaal saldo van baten en lasten | -5.964 | -6.014 | -5.588 | -5.851 | 164 | -262 |
Toevoeging aan reserves | ||||||
210 - Verkeer en wegen | 0 | 0 | -362 | 0 | 0 | 362 |
Totaal | 0 | 0 | -362 | 0 | 0 | 362 |
Onttrekking aan reserves | ||||||
210 - Verkeer en wegen | 57 | 173 | 448 | 68 | -105 | -380 |
Totaal | 57 | 173 | 448 | 68 | -105 | -380 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | 57 | 173 | 86 | 68 | -105 | -18 |
Resultaat | -5.907 | -5.841 | -5.502 | -5.782 | 59 | -280 |
Analyse afwijkingen tussen de begroting 2020 na wijziging en de Jaarrekening 2020
03 Mobiliteit | Baten | Lasten |
---|---|---|
210 Verkeer en wegen | ||
Degeneratieopbrengsten: De inkomsten bij straatmeubilair zijn in 2020 hoger dan begroot door een aantal factoren: Het effect van Corona op de huuropbrengsten van reclame was kleiner dan aanvankelijk werd ingeschat; Een afrekening uit 2019 voor laadobjecten viel gunstiger uit dan voorzien; Inkomsten voor de aanleg van glasvezel voor kavels waren niet geraamd. | 83 | - |
Mutatie reserve: In 2020 is gestart met een haalbaarheidsonderzoek Verlengde Komkommerweg. De planning is om de haalbaarheidsstudie in het 2e kwartaal 2021 gereed te hebben. Bijbehorende investeringsbudget en dekking van de afschrijvingslasten uit de algemene reserve schuiven door naar 2021. | -80 | 80 |
Straatmeubilair: Betreft ontvangen subsidie van twee abri's Pijnacker Centrum. | 50 | - |
Straatreiniging: Door weersomstandigheden is er in 2020 meer besteed aan het reinigen van straten dan begroot. Extra werkzaamheden waren nodig om puin en bladeren op te ruimen vanwege storm. | - | -38 |
Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld verkeer en wegen. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -90 |
Wegen: In 2020 is er incidenteel minder uitgegeven aan klein onderhoud van wegen dan begroot. | - | 57 |
Overig | 11 | -14 |
220 Parkeren | ||
Overig | - | -1 |
Totaal 03 Mobiliteit | 64 | -6 |
Investeringen
Investeringsbudget | ||||
---|---|---|---|---|
Mobiliteit Inkomsten (-) Uitgaven (+) | Beschikbaar na bijstelling Najaarsnota 2020 | Werkelijke uitgaven 2020 | Restant | afsluiten / handhaven |
BHP wegen 17-20: Pijnacker Noord | -485.279 | -430.140 | -55.140 | Afsluiten |
BHP wegen 17-20: Pijnacker Noord 2020 | 550.000 | 503.868 | 46.132 | Afsluiten |
Aanleg verlengde Spiegelmakerstraat | 104.492 | 28.642 | 75.850 | Afsluiten |
Renovatie Pijnacker Noord: wegen (2019) | 279.405 | 279.405 | 0 | Afsluiten |
Pijnacker Noord lichtmasten (2020) | 0 | 0 | 0 | Afsluiten |
Bruggen-beton Koningshof(P64,66,71,82,83,87) | 56.311 | 68.313 | -12.002 | Afsluiten |
Brug Zuiderstraat, Nieuwk.weg, Ambachtshof | 15.680 | 7.182 | 8.498 | Afsluiten |
Brug beton Zuideindseweg (D16) | 14.920 | 0 | 14.920 | Afsluiten |
BHP OV 19-22: masten & netwerk (2020) | 0 | 0 | 0 | Afsluiten |
BHP OV 19-22: vervanging armaturen (2020) | 0 | 0 | 0 | Afsluiten |
Duikerbrug (beton)(2020) | 46.440 | 0 | 46.440 | Afsluiten |
Houten vlonders N (2019) | 13.000 | 6.229 | 6.771 | Afsluiten |
594.969 | 463.500 | 131.469 | Totaal af te sluiten | |
BHP wegen 17-20: fietspaden/wegen op kades | 300.000 | 0 | 300.000 | Handhaven |
BHP wegen 17-20: Klapwijk, fase 1 | 579.934 | 206.559 | 373.375 | Handhaven |
BHP wegen 17-20: Koningshof, fase 7 | 78.714 | 92.960 | -14.246 | Handhaven |
BHP wegen 17-20: Koningshof, fase 8 | 0 | 0 | 0 | Handhaven |
Ruijven ZP: uitbr.scope/verv.brug | 149.721 | 104.119 | 45.602 | Handhaven |
BHP wegen 17-20: Vlielandseweg | 750.000 | 76.885 | 673.115 | Handhaven |
Verkeersafwikkeling bedrijvenpark Ruyven | 234.411 | 323.130 | -88.719 | Handhaven |
Renovatie Virulypad | -596.851 | -403.423 | -193.428 | Handhaven |
Verlengde Keulseweg Pijnacker | 80.000 | 65.984 | 14.016 | Handhaven |
VRI Laan v Nootdorp-Veenweg | 150.000 | 4.959 | 145.041 | Handhaven |
VRI Delftsestraatweg-Laan der 7 Linden | 0 | 0 | 0 | Handhaven |
Herinrichting Raadhuisplein | 520.984 | 229.722 | 291.262 | Handhaven |
Bruggen N38,39,50,51,52,54(beton-staal-comp) | 600.000 | 0 | 600.000 | Handhaven |
Vervanging 2 bruggen (beton-staal-composiet) | 90.000 | 0 | 90.000 | Handhaven |
Voorber.krediet herstruct. Katwijkerlaan | 276.000 | 205.320 | 70.680 | Handhaven |
BHP OV 19-22: armaturen Pijnacker Noord | 129.250 | 0 | 129.250 | Handhaven |
BHP OV 19-22:armaturen Delftsestraatweg | 25.850 | 2.409 | 23.441 | Handhaven |
BHP OV 19-22: Europalaan: armaturen | 31.020 | 0 | 31.020 | Handhaven |
BHP OV19-22:armaturen fietsenst.Pijn.Centr. | 33.000 | 25.507 | 7.494 | Handhaven |
BHP OV19-22:Armaturen Hofpleintunnel | 33.000 | 21.677 | 11.323 | Handhaven |
BHP OV 19-22: armaturen kleine projecten | 59.059 | 43.338 | 15.721 | Handhaven |
BHP OV19-22:masten&netwerk Pijnacker Noord | 154.825 | 68.314 | 86.511 | Handhaven |
BHP OV19-22: masten & netwerk Delftsestr.weg | 48.258 | 21.686 | 26.572 | Handhaven |
BHP OV19-22:masten&netwerk kleine projecten | 47.534 | 21.263 | 26.271 | Handhaven |
BHP OV 19-22: Europaln: masten&netwerk | 57.909 | 0 | 57.909 | Handhaven |
BHP OV19-22:Armaturen Nootdorpseweg-Noordweg | 71.346 | 0 | 71.346 | Handhaven |
BHP19-22:Masten&netwerk Nootdorpsewg-Noordwg | 133.190 | 0 | 133.190 | Handhaven |
BHP 19-22: Vervanging 3 OV-kasten | 33.000 | 0 | 33.000 | Handhaven |
DGW: uitbreiding parkeerterrein 80ppl | 120.000 | 3.193 | 116.807 | Handhaven |
Tijdelijke parkeervoorzieningen Mariaschool | 25.000 | 0 | 25.000 | Handhaven |
Uitbreiding parkeerterrein De Boezem | 60.000 | 0 | 60.000 | Handhaven |
Damwand Katwijkerlaan | 146.058 | 0 | 146.058 | Handhaven |
Duikerbrug Nieuwkoopseweg P79 (beton) | 0 | 0 | 0 | Handhaven |
Houten steigers P102/103/104/105/106 | 57.500 | 0 | 57.500 | Handhaven |
Komkommerweg | -3.994.995 | -4.711.204 | 716.209 | Handhaven |
Haalbaarheidsonderzoek verlengde Komkommerweg | 80.000 | 21.734 | 58.266 | Handhaven |
FES project Oostelijke Randweg | 4.407.815 | 2.251.577 | 2.156.238 | Handhaven |
4.971.532 | -1.324.290 | 6.295.822 | Totaal te handhaven | |
Totaal Mobiliteit | 5.566.501 | -860.790 | 6.427.291 |
Bruggen N38,39,50,51,52,54 (beton -staal-composiet)
De vervanging heeft nog niet plaatsgevonden. Dit Investeringsbudget wordt meegenomen in het nieuw op te stellen beheerplan civiele kunstwerken dat in het 4e kwartaal aan de raad wordt aangeboden.