Wat hebben we daarvoor gedaan ?

Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op drie prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2020 weer.

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 09 Bestuur en dienstverlening

Hoofdactiviteit (rol): 1. Zorgen voor goede besluitvorming in de gemeenteraad en het college en in verbinding met de samenleving

Uitvoeren van de uitvoeringsagenda ‘Verder in verbinding’

Geactualiseerde Uitvoeringsagenda 2018 – 2022 'Verder in verbinding'

In juli heeft het midterm review gesprek tussen raad en college plaatsgevonden aan de hand van de midterm review-rapportage (1144633). Op basis van het gesprek is de Uitvoeringsagenda 2018-2022 voor de tweede helft van deze raadsperiode geactualiseerd. De bijgewerkte Uitvoeringsagenda 2018-2020 'Verder in verbinding, midterm review 2020' is in oktober door het college vastgesteld en aan de raad aangeboden (1199119).

Midterm review-rapportage

Bij de vaststelling van Uitvoeringsagenda 2018-2022 hebben raad en college afgesproken om halverwege de raadsperiode de balans op te maken via een zogenaamde midterm review. In februari is de raad geïnformeerd over de procesaanpak. Met de midterm review wordt gedoeld op een gesprek tussen college en raad over de speerpunten voor de tweede helft van de bestuursperiode en over de samenwerking tussen college en raad. Het gesprek heeft 16 juli plaatsgevonden aan de hand van de midterm review-rapportage (1144633) met daarin een overzicht van de stand zaken van de bestuurlijke ambities, speerpunten en randvoorwaarden uit zowel het Hoofdlijnenakkoord 2028-2022 als de Uitvoeringsagenda 2018-2022. Op basis van het gesprek is de Uitvoeringsagenda 2018 -2022 voor de tweede helft van deze raadsperiode bijgewerkt.

Hoofdactiviteit (rol): 2. Deelnemen aan, benutten en bewaken van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

Versterken regionale samenwerking MRDH

Verbetervoorstellen MRDH

Het betreft een doorlopende activiteit die gekoppeld is aan de inhoudelijke jaarplanning van het dagelijks bestuur, het algemeen bestuur, de bestuurscommissies en adviescommissies, van de MRDH. De adviescommissies zijn ingesteld door het algemeen bestuur en hebben een adviserende rol. Aan deze commissies nemen de raadsleden uit de 23 gemeenten deel. De leden van de adviescommissies nemen niet namens de gemeenteraden deel, maar als gemeenteraadsleden van een regionaal adviesorgaan. In lijn met de werkwijze van de adviescommissies vindt voorafgaand een gemeentelijk klankbordgroep-overleg plaats tussen onze bestuurders en adviescommissieleden om samen onze lokale inbreng en aandachtspunten ten aanzien van de MRDH af te stemmen.

Ondanks de impact van de coronacrisis op de kerntaken en het werkpakket van de MRDH is de inhoudelijke jaarplanning zoveel als mogelijk gevolgd, veelal via digitale vergaderingen en schriftelijke consultatierondes. De gevolgen van de coronacrisis op het Openbaar Vervoer en de regionale economie zijn daarbij duidelijk zichtbaar geworden. Rond 1 december was het OV-gebruik door de coronamaatregelen circa 55% lager dan normaal. De MRDH heeft met het Rijk, de vervoersbedrijven, de andere decentrale overheden en koepelorganisaties in de sector, afspraken gemaakt over de bekostiging en de beschikbaarheid van het OV voor 2020, met als belangrijkste afspraak de zogeheten beschikbaarheidsvergoeding voor OV-bedrijven (BVOV). De vervoerbedrijven RET, HTM en EBS dragen zelf bij door in te grijpen in hun interne bedrijfsvoering en waar mogelijk en nodig aanpassing van de dienstregeling. Verwacht wordt dat de economie van de metropoolregio in 2020 met 6 procent krimpt en in 2021 herstelt met 2,5 procent. De werkloosheid zal in 2020 naar verwachting stijgen naar 7,2 procent (4,4 procent in 2019) en in 2021 naar 8,5 procent van de beroepsbevolking.

Hoofdactiviteit (rol): 3. Doorontwikkelen van de (digitale) dienstverlening

Het iteratief verbeteren van de digitaal aan te vragen producten, dit doen we samen met inwoners en bedrijven

We behouden de score op digitale volwassenheid en verbeteren de score op klantbeleving

We leven in een informatiesamenleving gedreven door digitalisering en technologie. De gemeente is verantwoordelijk voor het publiek belang in de informatiesamenleving en voor het verlenen van betrouwbare en goede digitale dienstverlening. De ingeslagen weg om samen met inwoners, organisaties en bedrijven onze (digitale) producten en diensten constant te blijven verbeteren wordt voortgezet. Met de oplevering van de nieuwe website zijn we nu samen met de gemeente Alkmaar bezig om online participatietools te ontwikkelen (E-participatie), die ontsloten worden via de nieuwe website. Hierbij kan gedacht worden aan enquêtes en peilingen. Ook wordt er doorlopend gewerkt aan de toegankelijkheid van de website. Bij het KCC zijn we bezig om de basis werkprocessen en producten steeds meer digitaal- en gebruiksvriendelijk in te richten (digitale inclusie). In samenwerking met ondernemers wordt onderzocht hoe onze digitale dienstverlening verder verbeterd kan worden. Zie toelichting programma 2.

Hoofdactiviteit (rol): 4. Nader te bepalen

Viering 75 jaar bevrijding

Diverse activiteiten in het kader van 75 jaar vrijheid

Het tijdelijke kunstwerk Levenslicht is in januari 2020 gerealiseerd. De uitrol van de Anne Frankkrant richting de scholen is ook gelukt. De kransleggingen op 4 mei hebben wel plaatsgevonden maar zonder publiek. In september hebben verschillende kunstenaars in het Emmapark uiteenlopende werken geëxposeerd met beelden die weergeven wat 75 jaar vrijheid betekent. Eind oktober was de muziektheatervoorstelling De Weg voor dertig mensen te zien in CulturA & Zo. Een voorstelling die aansluit bij het thema vrijheid. De andere activiteiten in het kader van 75 jaar Vrijheid zijn vanwege COVID-19 geannuleerd of worden op een nog nader te bepalen moment uitgevoerd. De raad is hierover via de P&C-producten geïnformeerd.