Wat hebben we daarvoor gedaan ?
Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op zes prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2020 weer
Activiteit | Resultaat | Toelichting status | |
---|---|---|---|
Programma: 07 Individuele voorzieningen | |||
Hoofdactiviteit (rol): 1. Bepalen individuele inkomensondersteuning | |||
Aanbevelingen uit de armoedemonitor en het rekenkameronderzoek naar armoede en schulden implementeren | Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de implementatie van de aanbevelingen uit de armoedemonitor en het rekenkameronderzoek naar armoede en schulden | In 2019 is de armoedemonitor uitgevoerd en heeft de rekenkamer onderzoek gedaan naar het armoede- en schuldhulpverleningsbeleid. De raad is in maart 2020 geïnformeerd over acties om het bereik van armoederegelingen te verbeteren. In het tweede kwartaal 2020 zijn er acties naar aanleiding van de aanbevelingen van de rekenkamer opgesteld. Deze acties worden uitgevoerd of zijn inmiddels afgerond, zoals het opstellen en delen van de Monitor Sociaal Domein. | |
Professionaliseren schuldhulpverlening | Als NVVK gecertificeerde organisatie in eigen beheer uitvoeren van schuldhulpverlening | Conform het beleidsplan schuldhulpverlening 2017-2021 wordt schuldhulpverlening alleen uitgevoerd door een organisatie die lid is van de NVVK (Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet) en de richtlijnen van de NVVK hanteert. Omdat onze gemeente de schuldhulpverlening vanaf augustus 2019 in eigen beheer uitvoert is lidmaatschap bij het NVVK aangevraagd. In december 2019 heeft een audit plaatsgevonden. Onze gemeente is per 1 april 2020 toegelaten als lid van het NVVK. De raad is hierover in april 2020 met een informatienota geïnformeerd. | |
Hoofdactiviteit (rol): 2. Bepalen individuele ondersteuning bij re-integratie en participatie | |||
Maximale ondersteuning aan inwoners met een arbeidsbeperking | Meer kwetsbare inwoners aan het werk | Per eind december 2020 worden 134 inwoners met een doelgroepregistratie begeleid. 42 van hen werken met een loonkostensubsidie en andere ondersteuning vanuit de gemeente. 67 van hen ontvangen een uitkering levensonderhoud in het kader van de participatiewet. 16 inwoners behoren tot de doelgroep en worden begeleid, maar hebben (nog) geen recht op een uitkering (NUG). | |
Uitvoeren maatregelen plan van aanpak participatie | Voortgangsrapportage over de resultaten van genomen maatregelen en eventuele bijsturing daarvan in eerste kwartaal 2021 | In september 2019 is het plan van aanpak 'werken, werken aan en meedoen' vastgesteld en wordt vanaf 2020 geïmplementeerd. Op 20 februari hebben 120 werkzoekenden deelgenomen aan het succesvolle event 'Jij telt mee!' in CulturA. Dit was het startmoment voor een frequente, individuele en persoonlijke begeleiding van werkzoekenden. Na deze veelbelovende start zijn de re-integratie en participatie activiteiten vanaf 16 maart 2020 in aangepaste vorm voortgezet in verband met de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. | |
Voorbereiden op de wet inburgering | Inburgeringsvoorzieningen ingekocht (regionaal) en vastgestelde beleidsregels en verordeningen | Onze gemeente wordt verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Inburgering. Aanvankelijk per 1 juli 2021, inmiddels is de inwerktreding van de Wet inburgering met minimaal een half jaar uitgesteld. | |
Hoofdactiviteit (rol): 3. Bepalen individuele voorzieningen Wmo | |||
Anticiperen op de decentralisatie maatschappelijke opvang en beschermd wonen | Notitie maatschappelijke opvang en beschermd wonen. Regionale governance vaststellen | De taken met betrekking tot maatschappelijke opvang en beschermd wonen worden gedecentraliseerd. Hierbij geldt 2021 als overgangsjaar. In december 2020 hebben gesprekken plaatsgevonden tussen VNG, VWS en landelijke partners, wat invloed kan hebben op de decentralisatie. Zodra hier begin 2021 meer over bekend is, wordt de raad geïnformeerd. | |
Implementeren H6 contractmanagement in samenwerking met H6 gemeenten | Vraaggerichte, resultaatgerichte en flexibele ondersteuning voor de inwoners en ruimte voor innovatie gericht op kwaliteit en doelmatigheid | Het uitvoeringsplan doorontwikkeling maatwerkvoorziening begeleiding H6 is geïmplementeerd en onderdeel van onze reguliere werkprocessen. De in H6 ontwikkelde dashboards worden door contractmanagers gebruikt bij hun taak en sturing op kwaliteit en geld. Over Wmo in algemene zin wordt gerapporteerd via de P&C cyclus en bij de monitor sociaal domein. | |
Implementeren resultaat gericht werken bij begeleiden Wmo | Vraaggerichte, resultaatgerichte en flexibele ondersteuning voor de inwoners en ruimte voor innovatie gericht op kwaliteit en doelmatigheid | In april 2020 zijn we gestart met een pilot resultaatgericht werken in samenwerking met GGZ Delfland. Hierin leggen we de focus op de doelgroep GGZ. Gedurende het jaar is de pilotvorm losgelaten. Deze werd als te administratief en systematisch ervaren. In plaats daarvan zijn werkafspraken gemaakt met de medewerkers van de gemeente en GGZ Delfland met de nadruk op praktisch handelen en doelgerichtheid met het oog op het naar werk begeleiden of het bieden van ontwikkelperspectief. Deze werkafspraken worden uitgevoerd. | |
Implementeren van de eigen bijdrage regeling WMO als gevolg van nieuwe wetgeving met ingang van 1 januari 2020 | Aansluiting van het lokale beleid op de nieuwe wetgeving | De Verordening maatschappelijke ondersteuning is aangepast en in december 2019 door de raad vastgesteld. De nieuwe regelgeving voor de eigen bijdrage Wmo is fasegewijs ingevoerd door het CAK. | |
Transformatie en kostenbeheersing: uitvoeren van maatregelen om de vraag naar maatwerkvoorzieningen af te remmen, de doelmatigheid te verhogen en een antwoord te bieden op de toenemende complexiteit van de hulpvragen | Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de voortgang en de resultaten van de genomen maatregelen | Transformatie is een doorlopend ontwikkelproces. In 2020 is onder andere ingezet op het aanbieden van dagbesteding binnen de algemene voorzieningen, de capaciteit van vrijwilligersondersteuning bij schulden vergroot en de kwaliteit van dienstverlening verder verbeterd. Daarnaast is een interventieplan 'Grip op het sociaal domein in Pijnacker-Nootdorp' gemaakt om de stijgende kosten in het sociaal domein te beheersen. Dit plan bevat een analyse van de financiële meerjaren-ontwikkeling, een beschrijving van de beheersmaatregelen voor Jeugdhulp en Wmo, de consequenties voor de inwoners en mogelijke risico's. Het plan is in oktober door de raad vastgesteld. In september 2021 volgt een eerste evaluatie. Over deze resultaten wordt jaarlijks via de P&C cyclus gerapporteerd. | |
Hoofdactiviteit (rol): 4. Bepalen individuele voorzieningen jeugdhulp | |||
Aanpak kostenontwikkeling Jeugdhulp; effectief uitvoeren van lokale en regionale beheersmaatregelen om ‘in control’ te komen en te blijven | Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de resultaten van de genomen (lokale en regionale) beheersmaatregelen en eventuele bijsturing daarvan | In het interventieplan 'Grip op het sociaal domein in Pijnacker-Nootdorp' zijn maatregelen uitgewerkt die betrekking hebben op het beheersen van de stijgende kosten in de jeugdhulp. Het gaat om betere sturing op onze toegang, sturing op het aanbod van en samenwerking met zorgaanbieders. Voorbeelden zijn: beperken dure tweedelijns zorg, scherper afgrenzen andere wetten, meer diensten zelf aanbieden en professioneler contractmanagement. Dit plan is in oktober 2020 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. In september 2021 volgt een eerste evaluatie. Over deze resultaten wordt jaarlijks via de P&C cyclus gerapporteerd. | |
Implementeren inkoopstrategiejeugdhulp 2020-2024 | 1. Vastgestelde Verordening jeugdhulp (712-2019 | In juni 2020 heeft de raad de Verordening jeugdhulp vastgesteld. Naar aanleiding van de Verordening jeugdhulp zijn in december 2020 de beleidsregels jeugdhulp aangepast. In het derde kwartaal 2021 wordt er geëvalueerd. | |
Geïmplementeerd samenwerkingsmodel (713-2019 | De inkoop van de jeugdhulp zal op een gewijzigde manier invulling krijgen naar aanleiding van het verloren kort geding. Een nieuw samenwerkingsmodel is daarom vooralsnog niet aan de orde. De raad is hierover in het tweede kwartaal 2020 met een informatiebrief geïnformeerd. De inkoop is eind 2020 afgerond. | ||
Transformatie; zowel lokaal als regionaal uitvoering geven aan de wettelijke transformatie-opgave waaronder resultaatgerichte inkoop 2020-2024 | Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de resultaten van de brede wettelijke transformatie-opgave binnen de jeugdhulp | Lokaal wordt vooral via de toegang aan transformatie gewerkt, zoals met de inzet van praktijkondersteuners jeugd bij huisartsen. Regionaal vindt transformatie plaats via het transformatiefonds en losse projecten, zoals Beter Samenspel (samenwerking lokale teams en Gecertificeerde Instellingen) en jeugdhulp in gezinsvormen. Dit totaal wordt vastgelegd in een regiovisie. Deze wordt naar verwachting in mei 2021 aan de raad voorgelegd. Over deze resultaten wordt jaarlijks via de P&C cyclus gerapporteerd. | |
Hoofdactiviteit (rol): 5. Bepalen handhaving en fraude sociaal domein | |||
Inzet van handhavers in het sociaal domein | Resultaten via het jaarverslag Sociaal Domein | Het jaarverslag Participatie bevat informatie over de inzet van handhavers in het sociaal domein. Het jaarverslag over 2019 is in april 2020 vastgesteld door het college. De raad is hierover geïnformeerd. Als onderdeel van het interventieplan 'Grip op het Sociaal Domein Pijnacker-Nootdorp' wordt een extra impuls gegeven aan handhaving rechtmatigheid Wmo/ jeugd. Over de uitkomst hiervan wordt in het jaarverslag 2020 gerapporteerd. Deze wordt omstreeks april 2021 aan de raad toegezonden. | |
Hoofdactiviteit (rol): 6. Verbinden collectieve voorzieningen aan maatwerkvoorzieningen | |||
Intensiveren van de inzet van re-integratieinstrumenten voor uitkeringsgerechtigden en mensen met een arbeidsbeperking | Jaarverslag Participatie 2020 (705-'19) | Het jaarverslag Participatie bevat informatie over alle uitvoerende regelingen van het team Participatie. Het jaarverslag over 2019 is in april 2020 vastgesteld door het college. De raad is hierover geïnformeerd. Het jaarverslag over 2020 wordt in Q1 2021 opgesteld. Het jaarverslag over 2020 wordt omstreeks april aan de raad toegezonden. | |
Lokale transformatie: samenwerking kernteams en huisartsen | Actieve informatieplicht over de pilot 'praktijkondersteuners in de huisartsenpraktijken' | In mei 2019 zijn we gestart met de inzet van drie praktijkondersteuners jeugd bij vier huisartsenpraktijken (12 huisartsen). Er heeft een eindevaluatie plaatsgevonden. Met de inzet van de praktijkondersteuners jeugd wordt invulling gegeven aan het normaliseren, versterken van de samenwerking tussen huisartsen en het kernteam en het tijdig bieden van passende hulp. De eerste resultaten zijn positief: minder doorverwijzingen naar dure maatwerkvoorzieningen en meer vragen aan de voorkant opgelost. De raad is hierover in april 2020 geïnformeerd. Als onderdeel van het interventieplan 'Grip op het Sociaal Domein Pijnacker-Nootdorp' wordt onderzocht of uitbreiding van praktijkondersteuners gewenst is. Dit onderzoek wordt in maart 2021 met de raad besproken. | |
Verbinden collectieve voorzieningen aan maatwerkvoorzieningen | Dashboard WMO (710-'19) | Regionaal (H6) is inmiddels een dashboard Wmo beschikbaar. Lokaal is in februari 2020 een projectgroep informatievoorziening Sociaal Domein gestart. De informatie hieruit wordt geïntegreerd in de monitor Sociaal Domein en jaarlijks bij de behandeling van de jaarrekening aan de raad gepresenteerd. | |
Vormen van netwerken rondom de thema’s mantelzorgondersteuning, schuldhulpverlening en dementie | Preventieve en sluitende aanpak rondom de thema’s mantelzorgondersteuning, schuldhulpverlening en dementie met de inwoner als vertrekpunt. Doelmatige ondersteuning van inwoners bij participatie en zelfredzaamheid | Met bureau mantelzorg zijn afspraken gemaakt over informeren, ontmoeten en verbinden. Voor schuldhulpverlening hebben de gemeente, het SWOP, bibliotheek Oostland, Jeugd- en Jongerenwerk, schuldhulpmaatje, Humanitas, MEE, GGZ-Delfland en het Taalhuis Oostland zich georganiseerd in een netwerk ‘preventie, schuldhulpverlening en nazorg'. Met hen zijn afspraken gemaakt over toegankelijkheid, bereikbaarheid, informatieverstrekking, advisering, preventieve ondersteuning, vroeg signalering, maatwerkondersteuning en nazorg. De raad is hier in maart 2020 met een informatiebrief over geïnformeerd. |
Bepalen individuele voorzieningen Wmo
In het Wmo taakveld is ingezet op het verbinden van de afdeling sociaal domein met het voorliggende veld, het versterken van het toegangsproces en het versterken van de informatievoorziening.
Verbinding maatwerk met algemene voorzieningen
De toenemende complexiteit van de hulpvragen en de wens tot hogere doelmatigheid van de inzet stelt eisen aan de zorginfrastructuur. We hebben deze verstrekt door het maatwerk en het aanbod uit het voorliggende veld te verbinden. Er zijn netwerken gevormd rond dementie, schuldhulpverlening en mantelzorgondersteuning. Partijen kunnen elkaar daardoor betre vinden rond vraagstukken van inwoners en op en afschalen is verbeterd.
Versterking toegangsproces
Om het toegangsproces soepel te laten verlopen is verder gewerkt aan het verbeteren van de werkprocessen. Ook zijn de beleidsregels geactualiseerd waardoor Wmo consulenten betere en eenduidiger instrumenten hebben om hulpvragen te beoordelen. Ondanks de hoge druk op het Wmo taakveld is gewerkt aan de kwaliteit door scholing van de medewekers.
Versterking informatievoorziening
Om goed te kunnen sturen is betrouwbare informatie nodig. Hiertoe is de monitor sociaal domein verder doorontwikkeld. Ook is het dashboard in Cognos opgeleverd. Hiermee is actuele informatie over de maatwerkproductie te monitoren.
Daarnaast is de ErvaringsMeter Pijnacker-Nootdorp ontwikkeld en ingevoerd. Hiermee worden ervaringen van inwoners met de gemeentelijke of de gesubsidieerde dienstverlening gemeten.
In samenwerking met de H6 gemeenten is een dashboard ontwikkeld en opgeleverd, dat informatie levert voor het contractmanagement.