Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid

(Bedragen x €1.000)

Begroting na wijziging 2020

Rekening 2020

Verschil 2020

Programma

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Baten en lasten

Ruimte en wonen

-26.432

28.093

1.661

-38.915

45.315

6.399

-12.484

17.222

4.738

Economie en glastuinbouw

-13.950

13.717

-233

-6.742

6.861

119

7.208

-6.856

352

Mobiliteit

-6.233

219

-6.014

-6.239

388

-5.851

-6

169

164

Groen en recreatie

-4.587

634

-3.953

-4.993

580

-4.413

-406

-54

-460

Onderwijs

-6.341

904

-5.437

-6.062

1.004

-5.058

278

100

379

Collectieve voorzieningen

-15.620

1.259

-14.362

-14.972

1.388

-13.584

648

130

778

Individuele voorzieningen

-39.678

16.889

-22.789

-35.537

12.840

-22.697

4.141

-4.049

92

Veiligheid en duurzaamheid

-20.280

15.042

-5.238

-19.568

14.249

-5.320

712

-793

-82

Bestuur en dienstverlening

-5.251

686

-4.565

-5.241

587

-4.655

10

-99

-90

-138.372

77.441

-60.930

-138.269

83.210

-55.059

103

5.769

5.872

Algemene dekkingsmiddelen

-18.031

163.135

145.105

-17.167

163.737

146.570

864

602

1.465

-18.031

163.135

145.105

-17.167

163.737

146.570

864

602

1.465

-156.403

240.577

84.174

-155.436

246.947

91.511

966

6.371

7.337

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

Ruimte en wonen

-4.473

2.269

-2.204

-5.351

1.268

-4.083

-878

-1.001

-1.879

Economie en glastuinbouw

-770

87

-683

-770

41

-729

0

-46

-46

Mobiliteit

0

173

173

0

68

68

0

-105

-105

Groen en recreatie

-240

120

-120

-240

136

-104

0

16

16

Onderwijs

-1.021

1.702

681

-1.021

1.693

672

0

-8

-8

Collectieve voorzieningen

0

689

689

-973

688

-286

-973

-1

-974

Individuele voorzieningen

0

448

448

0

444

444

0

-5

-5

Veiligheid en duurzaamheid

0

850

850

-41

455

414

-41

-395

-436

Bestuur en dienstverlening

0

120

120

0

120

120

0

0

0

-6.504

6.458

-46

-8.396

4.913

-3.483

-1.892

-1.545

-3.437

Algemene dekkingsmiddelen

-100.663

16.623

-84.040

-100.813

16.506

-84.307

-150

-117

-267

-100.663

16.623

-84.040

-100.813

16.506

-84.307

-150

-117

-267

-107.167

23.081

-84.086

-109.208

21.419

-87.789

-2.042

-1.662

-3.703

Resultaat

Ruimte en wonen

-30.905

30.362

-543

-44.266

46.583

2.316

-13.362

16.221

2.859

Economie en glastuinbouw

-14.720

13.804

-916

-7.512

6.902

-610

7.208

-6.902

306

Mobiliteit

-6.233

392

-5.841

-6.239

456

-5.782

-6

64

59

Groen en recreatie

-4.827

754

-4.073

-5.233

716

-4.517

-406

-38

-444

Onderwijs

-7.362

2.605

-4.756

-7.083

2.697

-4.386

278

92

371

Collectieve voorzieningen

-15.620

1.947

-13.673

-15.945

2.076

-13.869

-325

129

-196

Individuele voorzieningen

-39.678

17.337

-22.341

-35.537

13.283

-22.253

4.141

-4.054

87

Veiligheid en duurzaamheid

-20.280

15.892

-4.388

-19.609

14.703

-4.905

671

-1.189

-518

Bestuur en dienstverlening

-5.251

806

-4.445

-5.241

707

-4.535

10

-99

-90

-144.876

83.899

-60.976

-146.665

88.124

-58.541

-1.789

4.224

2.435

Resultaat

Algemene dekkingsmiddelen

-118.694

179.758

61.065

-117.980

180.243

62.263

714

485

1.199

-118.694

179.758

61.065

-117.980

180.243

62.263

714

485

1.199

-263.569

263.658

88

-264.645

268.366

3.722

-1.075

4.709

3.634

Analyse afwijkingen begroting na wijziging en realisatie

Onderstaand volgt per programma een toelichting op de belangrijkste afwijkingen tussen de begroting na wijziging en realisatie van de cijfers na bestemming. Elke kostenoverschrijding is toebedeeld aan een categorie die uitspraak doet over de (on)rechtmatigheid van de overschrijding. Hoewel binnen programma’s overschrijdingen zijn geconstateerd, zijn geen onrechtmatigheden geconstateerd.

Noot:

Eigen bijdragen van het Centraal Administratiekantoor (CAK)

Aanvragers van een voorziening op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zijn op grond van de Wmo een eigen bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat het CAK de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdragen uitvoert. Het CAK verstrekt aan de gemeenten een totaaloverzicht waarbij maandelijks afstorting plaatsvindt van de geïncasseerde bijdragen. Gemeenten kunnen met deze overzichten van het CAK de aantallen personen, de soort omvang van de zorgverlening beoordelen in relatie tot de eigen Wmo administratie. Door het ontbreken van inkomensgegevens op de CAK overzichten hebben gemeenten onvoldoende informatie over de eigen bijdragen om de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdrage als geheel te kunnen vaststellen.

Door de keuze van de wetgever om het CAK de berekening, oplegging en incasso van de eigen bijdragen te laten uitvoeren, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat de gemeenten geen zekerheid kunnen verkrijgen over de omvang en hoogte van de eigen bijdrage. In overeenstemming met de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV moet de gemeente zelf deze onzekerheid in de Jaarstukken noemen, ook al ligt de oorzaak niet bij de gemeente zelf.

Analyse afwijkingen begroting na wijziging en realisatie

Onderstaand volgt per programma een toelichting op de belangrijkste afwijkingen tussen de begroting na wijziging en realisatie van de cijfers na bestemming.

Programma / taakveld
(bedrag × € 1.000)

Baten

Lasten

01 Ruimte en wonen

810 Ruimtelijke Ordening

Anterieure overeenkomsten: Lagere opbrengsten gerealiseerd in 2020 op anterieure overeenkomsten en legesopbrengsten Wabo dan begroot.

-55

-

Mutatie reserve: Bij de kadernota 2020 zijn middelen beschikbaar gesteld die noodzakelijk zijn voor de werkzaamheden verbonden aan de invoering van de nieuwe Omgevingswet. Hiervoor is een Programmaplan Omgevingswet 2019-2020 opgesteld. Vanwege uitstel van de invoeringsdatum tot 1 januari 2022 lopen de programmawerkzaamheden door in 2021. Financiële dekking vindt plaats vanuit de bestemmingsreserve Implementatie Omgevingswet.

-562

562

Resultaatbestemming: Betreft een restant van het beschikbaar gestelde voorbereidingsbudget implementatie Omgevingswet voor o.a. het opstellen van de Omgevingsvisie en extra ondersteuning participatie- en communicatieproces. Voorgesteld wordt om het restantbudget via resultaatbestemming door te schuiven naar 2021 in verband met doorlopende werkzaamheden.

-

74

Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan ruimtelijke ordening. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

-126

Overig

-2

15

820 Grondexploitatie

Grondexploitaties: Dit betreft afwijkingen in totalen van de grondexploitaties. Zowel de baten als de lasten op grondexploitaties wijken af van de actualisatie per 1 juli 2020. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid.

16.412

-13.593

Mutatie reserve: De geraamde onttrekking aan de algemene reserve in verband met de aanvulling van de voorziening nadelige complexen als gevolg van lagere verwachte negatieve resultaten op de grondexploitaties Ackerswoude, Oude Leede en Stanislas heeft niet plaatsgevonden. Voor een nadere toelichting op de mutaties en resultaten van het grondbedrijf wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid.

-358

-

Mutatie reserve: De vrijval vanuit de voorziening nadelige complexen wordt conform bestendige gedragslijn gestort in de algemene reserve.

-

-878

Mutatie reserve: Dit betreft vrijval van de voorziening nadelige complexen als gevolg van lagere verwachte negatieve resultaten op de grondexploitaties Ackerswoude, Oude Leede en Stanislas. De vrijval uit de voorziening nadelige complexen wordt gestort in de algemene reserve. Voor een nadere toelichting op de mutaties en resultaten van het grondbedrijf wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid.

-

1.237

Mutatie reserve: Het project 'De Gildehof' is ontwikkeld door een ontwikkelaar. Met deze ontwikkelaar is een overeenkomst gesloten waarin de gemeente zich verplicht een bijdrage te betalen van in totaal €160.000. Hiervan is inmiddels €80.000 betaald. Het project is inmiddels afgerond en financiële afwikkeling zal plaatsvinden in 2021. De middelen worden gedekt vanuit de algemene reserve.

-80

80

Planvoorbereiding: Betreft de voorbereidingskosten voor anterieure overeenkomsten en grondexploitaties in voorbereiding die worden geactiveerd conform raadsbesluit zaaknr. 1117818.

-101

101

Strategisch vastgoed: Als gevolg van de tweejaarlijkse herwaardering van strategisch vastgoed zijn diverse gronden lager gewaardeerd, nadeel € 862K. Hiertegenover een opbrengst van €175K als gevolg van een overdracht van perceel grond Verkeerstorenplein 3 en een perceel van de Komkommerweg met een boekwinst van 488K.

663

-

Strategisch vastgoed: Als gevolg van de tweejaarlijkse herwaardering van strategisch vastgoed zijn diverse gronden lager gewaardeerd, nadeel € 862K. Hiertegenover een opbrengst van €175K als gevolg van een overdracht van perceel grond Verkeerstorenplein 3.

-

-862

Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan grondzaken en strategisch vastgoed. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

-117

Overig

-12

-6

830 Wonen en Bouwen

Bouwleges: In december 2020 zijn op de valreep nog legesinkomsten van nieuwbouwprojecten ontvangen, hierdoor een hogere opbrengst bouwleges van €360.000. Tevens is het begrote inhuurbudget voor externe plantoetsers en constructeurs niet volledig ingezet in 2020.

360

90

Gevolgen corona: Als gevolg van de Corona heeft er geen woonbeurs plaatsgevonden, hierdoor zijn er geen kosten en bijbehorende huuropbrengsten in 2020.

-23

23

Woonvisie: In 2020 is het ontwerp van de Woonvisie opgesteld en ter vaststelling aan de raad aangeboden. Het beschikbaar gestelde budget is hiervoor niet volledig ingezet.

-

21

Overig

-21

17

Totaal 01 Ruimte en wonen

16.221

-13.362

02 Economie en glastuinbouw

310 Economische ontwikkeling

Resultaatbestemming: In 2020 is een budget van € 25.000 beschikbaar gesteld vanuit de Uitvoeringsagenda voor de bedrijventerreinenstrategie. De uitvoering hiervan heeft door corona vertraging opgelopen en voorgesteld wordt het budget via resultaatbestemming beschikbaar te stellen in 2021.

-

25

Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan economische ontwikkeling. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

15

Overig

16

16

320 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Grondexploitaties (niet-woningen): Zowel de baten als de lasten op grondexploitaties (niet-woningen) wijken af van de actualisatie per 1 juli 2020. Voor een nadere toelichting op de mutaties en resultaten van het grondbedrijf wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid.

-6.918

7.163

Overig

0

0

330 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

Overig

-3

-7

340 Economische promotie

Overig

4

-5

Totaal 02 Economie en glastuinbouw

-6.902

7.208

03 Mobiliteit

210 Verkeer en wegen

Degeneratieopbrengsten: De inkomsten bij straatmeubilair zijn in 2020 hoger dan begroot door een aantal factoren: Het effect van Corona op de huuropbrengsten van reclame was kleiner dan aanvankelijk werd ingeschat; Een afrekening uit 2019 voor laadobjecten viel gunstiger uit dan voorzien; Inkomsten voor de aanleg van glasvezel voor kavels waren niet geraamd.

83

-

Mutatie reserve: In 2020 is gestart met een haalbaarheidsonderzoek Verlengde Komkommerweg. De planning is om de haalbaarheidsstudie in het 2e kwartaal 2021 gereed te hebben. Bijbehorende investeringsbudget en dekking van de afschrijvingslasten uit de algemene reserve schuiven door naar 2021.

-80

80

Straatmeubilair: Betreft ontvangen subsidie van twee abri's Pijnacker Centrum.

50

-

Straatreiniging: Door weersomstandigheden is er in 2020 meer besteed aan het reinigen van straten dan begroot. Extra werkzaamheden waren nodig om puin en bladeren op te ruimen vanwege storm.

-

-38

Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld verkeer en wegen. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

-90

Wegen: In 2020 is er incidenteel minder uitgegeven aan klein onderhoud van wegen dan begroot.

-

57

Overig

11

-14

220 Parkeren

Overig

-

-1

Totaal 03 Mobiliteit

64

-6

04 Groen en recreatie

570 Openbaar groen en (openlucht)recreatie

Areaal: De berekening van budget voor dekking van areaaluitbreiding is niet toereikend voor de extra werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden op het gebied van onderhoud groen.

-

-119

Areaal: De berekening van budget voor dekking van areaaluitbreiding is niet toereikend voor de extra werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden op het gebied van water en bermen.

-

-112

Onderhoudsbestekken: De kosten voor onderhoudsbestekken zijn in 2020 hoger dan begroot door nieuwe aanbesteding in 2019. Bijstelling van de raming is uitgesteld in afwachting van afrekening in 2020.

-

-148

Restantbudget: Voor het samenwerkingsverband Netwerk Schoon en Gezond Water is het beschikbare budget niet uitgegeven.

-41

41

Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld openbaar groen. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

-70

Overig

3

2

Totaal 04 Groen en recreatie

-38

-406

05 Onderwijs

420 Onderwijshuisvesting

Resultaatbestemming: De kosten voor aanpassing van de Gantellaan t.b.v. de huisvesting van de Ackersweide zijn nog niet gedeclareerd.

-

15

Resultaatbestemming: De sloopkosten van de Mariaschool zijn nog niet volledig gemaakt.

-

14

Resultaatbestemming: De verhuiskosten van de Mariaschool zijn nog niet gemaakt.

-

30

Resultaatbestemming: Het budget voor bouwrijp maken rond de uitbreiding van het Kraaienest is nog niet ingezet.

-

60

Resultaatbestemming: Het budget voor bouwrijp maken rond de uitbreiding van Stanislas is nog niet ingezet.

-

25

Overig

-

-4

430 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Leerlingenvervoer: Hogere lasten door een nieuw aanbestedingstraject en de implementatie van het leerlingenvervoer. De gemeente Pijnacker-Nootdorp heeft dit project getrokken. De bijdrage in kosten van de overige deelnemers is daardoor ook hoger.

17

-35

Lokaal onderwijsbeleid: Voor 2020 was rekening gehouden met uitgaven van SOB Oostland, een werkbudget voor uitvoering van de LEA en de vangnetregeling voor sportfondsen in verband met het wegvallen van het schoolzwemmen. Door corona zijn enkele activiteiten niet uitgevoerd en is vanuit Fonds1818 voldoende budget ontvangen om de vangnetregeling voor schoolzwemmen te bekostigen.

-

58

Onderwijsachterstanden beleid: De rijkssubsidie voor het Onderwijsachterstanden beleid is hoger dan oorspronkelijk begroot.

11

-

Onderwijsachterstanden beleid: Er was € 30.000 gereserveerd voor de schakelklas, dat bleek niet nodig te zijn. De school kwam uit met de middelen die zij zelf hebben ontvangen van het Rijk.
Voor de Kopklas in Delft hebben wij rekening gehouden met een kostenstijging met ingang van 2020. Dit omdat de scholen dit niet meer bekostigen voor leerlingen van andere gemeenten. Dit gaat om een bedrag van €10.000 per leerling. De invoering hiervan gaat echter pas vanaf 2021 in.

-

58

RMC: De ontvangen subsidie is niet volledig besteed en wordt doorgeschoven naar 2021.

-

14

RMC: De regionale subsidie voor RMC en VSV middelen is hoger dan oorspronkelijk begroot.

26

-

Uren onderwijsbeleid en leerlingzaken: Met name het project om te komen tot de Lokaal Educatieve Agenda heeft minder interne uren gekost, doordat de opdracht is uitgevoerd door een extern bureau. Dit had te maken met het vertrek van de interne projectleider. Daarnaast zijn vanwege corona minder activiteiten uitgevoerd en zijn er minder bijeenkomsten met het onderwijsveld geweest.

-

47

Welzijnsaccommodaties: De geplande sloop van de Meikoninginlaan 30a is vertraagd waardoor er huuropbrengsten zijn ontvangen die niet meer zijn begroot. De Florijnstraat 5a is nieuw in de verhuur. De huuropbrengsten voor het 4e kwartaal 2019 zijn in 2020 verantwoord.

46

-

Overig

-8

-4

Totaal 05 Onderwijs

92

278

06 Collectieve voorzieningen

510 Sportbeleid en activering

Gevolgen corona: Het budget voor stimulering van breedtesport is niet ingezet vanwege Corona.

-

17

Lokaal sportakkoord 2020-2021: Voor het lokaal sportakkoord 2020-2021 wordt jaarlijks € 30.000 ontvangen. Deze is in 2020 niet besteed en wordt gereserveerd voor 2021.

-30

30

Resultaatbestemming: Voor de uitvoering van de combinatiefunctionarissen in 2020 en 2021 is eenmalig extra budget beschikbaar gesteld. Het overschot op dit budget dient ter dekking van de lasten in 2021.

-

20

Overig

-12

12

520 Sportaccommodaties

Gevolgen corona: De Tegemoetkoming Verhuurders Sportaccommodaties (TVS) over het 2e kwartaal is in december aangevraagd en toegekend. Door de late toekenning kon dit niet meer door de raad vastgesteld worden waardoor een begrotingswijziging ontbreekt.

137

-137

Sportaccommodaties: De hogere onderhoudsuitgaven worden veroorzaakt doordat extra onderhoud aan de accommodaties tijdens de lock-down. Daarnaast zijn er incidenteel hogere lasten door aanschaf van diverse duurzame sportattributen.

-

-118

Overig

3

-2

530 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

Mutatie Reserve: Vanuit de bestemmingsreserve Cultuur is € 89.000 beschikbaar gesteld. Hiervan is in 2020 geen gebruik gemaakt.

-

89

Resultaatbestemming: Voor de uitvoering van het hoofdlijnenakkoord cultuur is in 2020 en 2021 budget beschikbaar gesteld uit de stelpost uitvoeringsagenda. In 2020 resteert hiervan € 64.000 en voorgesteld wordt dit budget via resultaatbestemming beschikbaar te stellen in 2021.

-64

64

Overig

15

17

540 Musea

Overig

-

3

560 Media

Overig

-

9

610 Samenkracht en burgerparticipatie

Mutatie reserve: Dit betreft een dotatie aan de Bestemmingsreserve Sociaal domein, bedoeld als reservering voor de dekking van kosten van nakomende declaraties Jeugdhulp uit 2020.

-

-340

Regionale activiteiten: Vanuit het regionale transformatiefonds is een bijdrage aan onze gemeente gedaan. Deze bijdrage is een vergoeding voor kosten voor (regionale) innovaties. Omdat dit geen structurele inkomsten zijn, is dit niet eerder in de begroting opgenomen.

36

-

Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld samenkracht en burgerparticipatie. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

-59

Verrekeningen oude jaren: Reserveringen van nog te betalen posten uit de jaren 2015 en 2016 zijn in deze jaarrekening afgeboekt (€ 495.000 positief). Deze reserveringen, bedoeld voor nakomende declaraties jeugdhulp, vonden plaats op basis van de jaarrekeningen Jeugdhulp van het Inkoopbureau (thans Servicebureau jeugdhulp Haaglanden) zoals die destijds door de accountant zijn vastgesteld. De afgeboekte reserveringen komen ten gunste van de Bestemmingsreserve Sociaal domein (€ 495.000 negatief).

-

495

Verrekeningen oude jaren: Reserveringen van nog te betalen posten uit de jaren 2015 en 2016 zijn in deze jaarrekening afgeboekt. (€ 495.000 positief) Deze reserveringen, bedoeld voor nakomende declaraties jeugdhulp, vonden plaats op basis van de jaarrekeningen Jeugdhulp van het Inkoopbureau (thans Servicebureau jeugdhulp Haaglanden) zoals die destijds door de accountant zijn vastgesteld. De afgeboekte reserveringen komen ten gunste van de Bestemmingsreserve Sociaal domein. (€ 495.000 negatief)

-

-495

Overig

2

-4

620 Wijkteams

Gemeenschappelijke projecten: Deze opbrengst komt vanuit een bijdrage uit de regio ten behoeve van de deelname aan het gemeenschappelijke project Meldpunt Bezorgd. Dit gebeurt aan de hand van een declaratie door de gemeente waardoor deze inkomst niet standaard in de begroting staat opgenomen.

40

-

Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld wijkteams. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

13

Overig

2

-5

710 Volksgezondheid

Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld volksgezondheid. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

24

Wet Verplichte GGZ: Dit betreft een nieuw onderdeel van de Wvggz. De onderschrijding wordt veroorzaakt doordat er minder situaties zijn geweest waarin een verkennend onderzoek in het kader van de Wvggz verricht moest worden dan vooraf was ingeschat. Daarnaast hebben, door een samenloop van COVID maatregelen, geplande trainingen niet plaatsgevonden en konden twee bijeenkomsten met inwoners niet doorgaan. Door andere prioriteiten in het kernteam (ook vanwege COVID) is het onderdeel crisiskaart niet gestart.

-

40

Overig

-

3

750 Begraafplaatsen en crematoria

Overig

-1

0

Totaal 06 Collectieve voorzieningen

129

-325

07 Individuele voorzieningen

630 Inkomensregelingen

Bijstandsuitkeringen (BUIG): Binnen dit taakveld worden de bijstandsuitkeringen verstrekt. De bruto boekingen van de belastingen en premie afdrachten veroorzaken overschrijdingen aan zowel de lasten- als de batenkant. Per saldo blijkt de Rijksbijdrage toereikend te zijn geweest.

918

-791

Bijzondere bijstand: Hogere ontvangsten uit eigen bijdragen bij aanschaf van de Rotterdampas en aflossingen op in voorgaande jaren verstrekte leenbijstand. Bij de Rotterdampas wordt dit veroorzaakt doordat hier standaard geen inkomsten geraamd staan. De aflossingen op leenbijstand fluctueren jaarlijks. Het voordeel aan de lastenkant is voornamelijk ontstaan op de bijdrage aan het Jeugdfonds voor sport en cultuur. Eerdere bijdragen van de gemeente zijn nog niet volledige besteed waardoor geplande uitbetalingen voor 2020 niet volledig hebben plaatsgevonden.

33

62

Tozo 1 t/m 3: In de Najaarsnota is het door het Rijk aangekondigde voorschot van € 8,7 miljoen voor de uitvoering van de Tozo aan zowel de inkomsten- als de uitgavenkant van de begroting opgevoerd. Hiervan is in 2020 € 3,7 miljoen ingezet voor uitkeringen, uitvoeringskosten en een deel voorziening voor oninbare vorderingen op uitgekeerde voorschotten. Het deel dat niet is aangewend in 2020 is op de balans geplaatst waardoor er ten opzichte van de begroting aan de batenkant een nadeel van € 5 mln. resteert en aan de lastenkant een voordeel van € 5,2 miljoen nadeel resteert. Het verschil is een deel van de vergoeding voor de uitvoeringskosten die nog niet gemaakt zijn. Dit bedrag (€ 165.394) moet in 2021 beschikbaar komen via een voorstel tot resultaatbestemming bij deze jaarrekening.

-4.985

5.150

Urentoerekening: Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

-478

Overig

23

26

640 Begeleide participatie

Bijzondere Bijstand: Voor gezinnen met ouders met een sociaal of medische indicatie kan worden voorzien in een bijdrage aan de kosten voor kinderopvang. Dit betreft een open einde regeling. Bij de najaarsnota is het budget aangepast op de verwachte uitputting. Er is uiteindelijk meer gebruik van gemaakt.

-

-19

Rijksbijdrage sociale werkvoorziening: In 2020 is er een extra vergoeding ontvangen voor een SW medewerker in gemeentedienst.

37

-

Sociale werkvoorziening: De budgetten Sociale Werkvoorziening worden gebruikt voor de bekostiging van o.a. Wsw en beschut Werk. Het overschot wordt veroorzaakt door enerzijds een afnemend aantal medewerkers uit de oude WSW regeling. Anderzijds doordat in de voorliggende periode de taakstelling beschut niet werd gerealiseerd. Deze achterstand is inmiddels volledig ingelopen. Hierdoor drukt de volledige taakstelling op het budget in 2021.

-

125

Wmo begeleiding: Bij het maken van de prognose voor de najaarsnota is dit budget te laag geraamd. De realisatie is in de zomerperiode lager geweest en de gecompenseerde gederfde omzet als gevolg van corona was nog niet verwerkt.

-

-136

Overig

0

-1

650 Arbeidsparticipatie

Gevolgen corona: Als tegemoetkoming op de lagere inkomsten uit eigen bijdragen op Wmo voorzieningen als gevolg van corona, compenseert het Rijk deze bedragen voor de periode april-mei. Deze compensatie heeft een relatie met de afwijking op de inkomsten eigen bijdragen in taakveld 671 Maatwerkdienstverlening 18+.

22

-

Urentoerekening: Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

125

Overig

1

19

660 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Regiotaxi: De voorlopige afrekening regiotaxi 2020 valt lager uit dan eerder werd verwacht. Dit is het gevolg van minder gebruik van de regiotaxi, veroorzaakt door corona. Hier staan ook lagere inkomsten uit eigen bijdragen tegenover.

-10

21

Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Maatwerkvoorzieningen. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

-34

Wmo voorzieningen: De budgetten Wmo voor woon-, rolstoel- en vervoersvoorzieningen zijn in de najaarsnota aangepast met € 250.000 naar de op dat moment geldende verwachtingen. De uiteindelijke realisatie blijkt lager.

-

92

Wmo woonvoorzieningen: In 2020 vonden twee woningaanpassingen plaats waarvan de dekking van de kosten uit de Bestemmingsreserve Sociaal domein geraamd stond. Eén van deze verbouwingen was bij de jaarafsluiting nog niet afgerond. De onttrekking van de resterende € 27.000 vindt plaats in 2021.

-27

27

Overig

-2

4

671 Maatwerkdienstverlening 18+

Kwijtschelding gemeentelijke belastingen: De verwachte toename van het aantal kwijtscheldingen waarmee rekening is gehouden in de begroting 2020 als gevolg van de Corona zien we niet terug in de realisatiecijfers van 2020.

-

54

Urentoerekening: Betreft de urentoerekening van personeel. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

185

Wmo eigen bijdragen : Vanwege corona is er minder inzet geweest bij de Wmo waardoor de inkomsten op eigen bijdragen door gebruikers van de Wmo voorzieningen lager zijn. Voor een deel (€ 22.000) staat hier een vergoeding van het Rijk tegenover (zie taakveld 650).

-64

-

Wmo hulp bij huishouden: De belangrijkste oorzaken van de kostenstijging ligt in de toename van de vraag. De ontwikkeling van de vergrijzing vormt hiervoor de basis en het abonnementstarief heeft deze ontwikkeling van stijgend voorzieningengebruik versterkt.

-

-131

Wmo Pgb begeleiding : In het laatste kwartaal van 2020 zijn pas de eerste prognoses voor uitputting van de pgb's verstrekt door de SVB. Hierop is de begroting niet meer aangepast waardoor deze afwijking is ontstaan.

-

51

Overig

0

9

672 Maatwerkdienstverlening 18-

Jeugdzorg in natura overig: Overschrijding door kosten van lokale en landelijke aanbieders van jeugdhulp voor soorten van zorg die niet in H10 verband zijn gecontracteerd. Het betreft in dit geval landelijk gecontracteerd via de VNG (€ 143.000 negatief) en lokaal ingekocht (€ 107.000 negatief).

-

-250

Jeugdzorg in natura regionaal: De kosten van in H10 verband gecontracteerde jeugdzorg. Samen met de afwijking van € 128.000 positief op taakveld 682 is de realisatie van regionaal ingekochte jeugdhulp nagenoeg conform de prognose van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden bij de Najaarsnota.

-

-122

Jeugdzorg Pgb: Ten opzichte van vorig jaar is in 2020 rekening gehouden met een stijging van het gebruik van het persoonsgebonden budget. In een aantal gevallen is hierop ook aangestuurd in plaats van een, vaak duurder, traject in te gaan. De stijging heeft niet het maximum bereikt waarmee in de begroting is gerekend.

-

30

Overig

1

-2

681 Maatwerk geescaleerde zorg 18+

Overig

-

-2

682 Maatwerk geescaleerde zorg 18-

Jeugdzorg in natura regionaal: De kosten van in H10 verband gecontracteerde jeugdzorg. Samen met de afwijking van € 122.000 negatief op taakveld 672 is de realisatie van regionaal ingekochte jeugdhulp nagenoeg conform de prognose van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden bij de Najaarsnota.

-

128

Overig

-

0

Totaal 07 Individuele voorzieningen

-4.054

4.141

08 Veiligheid en duurzaamheid

110 Crisisbeheersing en brandweer

Voorziening FLO brandweer: De (risico)voorziening wordt aangevuld om de toekomstige verplichtingen op te vangen van de kosten van de overgangsregeling FLO van oud medewerkers van de gemeente Pijnacker-Nootdorp.

-

-707

Overig

8

25

120 Openbare orde en veiligheid

Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan openbare orde en veiligheid. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat

-

-65

Overig

-9

-4

720 Riolering

Gemalendienst: De totale kosten van de gemeenschappelijke regeling zijn lager dan begroot waardoor ook de bijdrage van de deelnemers lager uitvalt.

-160

160

NAD samenwerking: Het gezamenlijk budget voor het NAD is in 2020 niet volledig ingezet. De ontvangen bijdrage van de deelnemers wordt overgebracht naar 2021.

-53

53

Resultaatbestemming: In 2019 en 2020 is een eenmalige subsidie ontvangen voor het Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie (DPRA). Hiervan is in 2020 nog € 38.000 beschikbaar. Dit budget wordt in 2021 ingezet.

-

38

Riolering: De lasten en baten voor het aansluiten particulieren op het gemeentelijk riool zijn hoger dan begroot.

69

-40

Rioolheffing: In 2020 is een bedrag van €104.000 minder opgelegd aan rioolheffing. De oorzaak ligt in de voortgang van de begrote geprognotiseerde woningbouw die niet is gerealiseerd.

-104

-

Urentoerekening: Doordat er meer uren zijn besteed aan riolering is de begrote dotatie aan de egalisatievoorziening € 76.000 lager dan begroot.

-

76

Overig

9

-23

730 Afval

Afvalinzameling: De afrekening van de DVO 2019 heeft plaatsgevonden. Dit heeft geleid tot een voordeel.

-

88

Afvalinzameling: De gerealiseerde opbrengsten voor het gescheiden inzamelen van afval blijven achter bij de begrote opbrengsten.

-43

-

Afvalinzameling: In 2020 is een bedrag van €82.000 minder opgelegd aan afvalstoffenheffing. De oorzaak ligt in de voortgang van de begrote geprognotiseerde woningbouw die niet is gerealiseerd.

-82

-

Overig

-2

8

740 Milieubeheer

Mutatie Reserve: De geplande onttrekking uit de reserve energieneutrale gemeente heeft niet plaatsgevonden omdat er in de decembercirculaire 2019 via de algemene uitkering al € 253.000 extra is toegekend.

-395

395

RRE subsidie: Van de ontvangen RRE subsidie (Regeling Reductie Energiegebruik) is € 552.000 niet besteed. Dit wordt overgeheveld naar 2021.

-552

552

Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan milieubeheer. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

168

Warmtesamenwerking Oostland: Van de provincie is een subsidie ontvangen voor warmtesamenwerking Oostland en door verstrekt aan Lansingerland (penvoerder). Deze was niet begroot.

80

-80

Overig

45

27

Totaal 08 Veiligheid en duurzaamheid

-1.189

671

09 Bestuur en dienstverlening

012 Bestuur

Resultaatbestemming: Via het amendement 75-jarig Bevrijdingsfeest is bij de begroting 2020 een budget van € 75.000 beschikbaar gesteld. Vanwege de Corona heeft de 75-jarige viering van het bevrijdingsfeest niet plaatsgevonden en wordt voorgesteld het restantbudget middels resultaatbestemming beschikbaar te stellen in 2021.

-

68

Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld Bestuur. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

66

Verzekeringen: In 2020 heeft er een nieuwe aanbesteding plaatsgevonden voor de aansprakelijkheidsverzekering van de gemeente. Deze valt lager uit dan waar in de begroting rekening mee was gehouden.

-

90

Wethouderspensioenen: Jaarlijks wordt op basis van individuele actuariële berekeningen het bedrag berekend dat moet worden toegevoegd aan de voorziening wethouderspensioenen. Dit bedrag fluctueert jaarlijks maar wijkt ook dit jaar fors af ten opzichte van andere jaren. Dit als gevolg van wederom, een lagere rekenrente (van 0,197% naar 0,082%). Het gevolg is een aanvullende storting in de voorziening wethouderspensioenen.

-

-328

Overig

5

43

020 Burgerzaken

Gevolgen corona: In 2020 lagere legesopbrengsten ontvangen voor paspoorten, identiteitskaarten, rijbewijzen dan begroot met daartegenover een lagere afdracht van de rijksleges.

-84

84

Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan Burgerzaken. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

-42

Overig

-20

28

Totaal 09 Bestuur en dienstverlening

-99

10

10 Algemene dekkingsmiddelen

040 Overhead

Mutatie reserve: Als gevolg van de Corona is het organisatie & ontwikkelbudget, dat bestemd is voor acties die de gemeente steunt in de ambitie om zich te ontwikkelen tot een vraaggerichte, innovatieve, samenwerkende, professionele en data gedreven organisatie, niet volledig ingezet. Hiertegenover staat een lagere onttrekking aan de bestemmingsreserve bedrijfsvoering.

-100

-

Mutatie reserve: Een lagere onttrekking aan de reserve financiële gevolgen Corona van € 17.000, een deel van de communicatiekosten konden gedekt worden binnen regulier budget.

-17

-

Mutatie reserve: Er zijn weinig studie uitgaven gedaan in 2020, het resterende opleidingsbudget is gedoteerd in de reserve Faciliteiten personeel.

-

-63

Overhead: Als gevolg van minder bestede uren ten lasten van, investeringen, projecten en grondexploitaties, wordt een hoger aandeel overhead toegerekend aan de exploitatie.

-

-305

Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld Overhead. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

30

Overig

0

-1

050 Treasury

Deelneming: Er is € 21.000 bijgedragen aan de kas van de Aandeelhouderscommissie van Stedin. Deze bijdrage is in mindering gebracht op de dividenduitkering.

-21

-

Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Treasury. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10, Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

-10

Overig

1

-2

061 OZB Woningen

Aanmaning en dwangbevel: Betreft een incidentele opbrengst van €46.000 in verband met aanmaning- en dwangbevelkosten die zijn verhaald in 2020.

46

-

Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld OZB woningen. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

-51

Overig

33

21

062 OZB Niet woningen

Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld OZB niet woningen. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

99

Vz dubieuze debiteuren: Voor de verwachte oninbaarheid van belastingdebiteuren is een voorziening dubieuze debiteuren gevormd wat op mindering wordt gebracht van het debiteurensaldo. Betreft een vrijval van €129.000.

-

129

Overig

9

6

063 Parkeerbelasting

Overig

6

2

064 Belasting overig

Hondenbelasting: Als gevolg van de Corona heeft er in 2020 geen controle van de hondenbelasting plaatsgevonden. Tevens een hogere opbrengst gerealiseerd als gevolg dat er meer honden zijn aangemeld dan voorgaande jaren.

8

7

Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld Belasting overig. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

19

Overig

0

0

070 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Algemene uitkering 2020: De decembercirculaire zorgt voor een afwijking op de geraamde inkomsten algemene uitkering over 2020. Het derde pakket coronacompensatie (€ 87.000) en o.a. de vaststelling van een aantal maatstafhoeveelheden (€ 180.000) leveren een voordeel op voor 2020.

266

-

Algemene uitkering oude jaren: Afrekeningen over voorlopig vastgestelde maatstaven uit de jaren 2017-2019 leveren € 204.000 meer inkomsten op dan waarmee eerder rekening werd gehouden.

204

-

Mutatie reserve: De inkomsten uit het derde pakket coronacompensatie uit de decembercirculaire zijn aan de Bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona toegevoegd. Hier was in de begroting geen rekening mee gehouden.

-

-87

Overig

0

-3

080 Overige baten en lasten

Kapitaaloverdracht van het Rijk: Via de regeling specifieke uitkering sport (SPUK) wordt de gemeente van 2019-2022 gecompenseerd voor het feit dat btw over aanleg en onderhoud van sportvelden niet meer gecompenseerd mag worden. De compensatie voor het hogere mengpercentage is niet in de begroting opgenomen en levert derhalve een eenmalig voordeel op.

32

-

Stelpost Areaal: Een voordeel van € 266.000 als het gevolg van het niet invullen van het restant van de stelpost indexatie areaal.

-

266

Stelpost onvoorzien: Een voordeel van € 72.000 als gevolg van het niet invullen van het restant van de stelpost onvoorzien.

-

72

Urentoerekening: Een voordeel op urentoerekening personeel op taakveld Overige baten en lasten. Tegenover het voordeel van in totaal € 1.6 mln. op toegerekende uren personeel staat op de overige programma's een nadeel. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

1.611

Vz dubieuze debiteuren: Voor de verwachte oninbaarheid van debiteuren is een voorziening dubieuze debiteuren gevormd wat op mindering wordt gebracht van het debiteurensaldo. Betreft een aanvulling van € 225.000.

-

-225

Overig

17

25

090 Vennootschapsbelasting

Vennootschapsbelasting: Over het positieve resultaat van de grondexploitaties wordt ongeveer 25% vennootschapsbelasting geheven door de belastingdienst. Als gevolg van een hogere winstuitname dan was rekening gehouden bij de herziening van 1 juli 2020 een nadeel van € 826.000.

-

-826

Overig

-

-1

Totaal 10 Algemene dekkingsmiddelen

485

714

Dotaties en onttrekkingen reserves per programma

Het muteren van reserves is niet bepalend voor het resultaat vóór bestemming, maar wordt gezien als het bestemmen van het resultaat. In het jaar 2020 is voor € 109,2 mln. toegevoegd aan reserves en voor € 21,4 mln. onttrokken. Per saldo betekent dit een toevoeging aan de reserves van € 87,8 mln. ten laste van de exploitatie.

Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma ( bedragen X € 1.000 )

Storting

Onttrekking

Saldo

Ruimte en wonen

9002 Algemene reserve

-4.351

1.150

-3.201

9004 Reserve rekeningresultaat

0

118

118

9273 Reserve Implementatie Omgevingswet

-1.000

0

-1.000

-5.351

1.268

-4.083

Economie en glastuinbouw

9002 Algemene reserve

-770

0

-770

9004 Reserve rekeningresultaat

0

34

34

9274 Reserve gevolgen Corona

0

7

7

-770

41

-729

Mobiliteit

9004 Reserve rekeningresultaat

0

30

30

9233 Reserve kapitaallasten ISV Pijnacker Noord

0

27

27

9274 Reserve gevolgen Corona

0

11

11

0

68

68

Groen en recreatie

9232 Reserve kapitaallasten Ruyven Zuid-Polder

-240

0

-240

9244 Groenzoom beheer & onderhoud

0

136

136

-240

136

-104

Onderwijs

9002 Algemene reserve

0

1.196

1.196

9004 Reserve rekeningresultaat

0

95

95

9210 Reserve kapitaallasten Stanislas College

0

260

260

9243 Reserve kapitaallasten renovatie scholen P-Noord

0

133

133

9264 Reserve kapitaallasten school Ackerswoude en Keijzershof

-777

0

-777

9268 Reserve kapitaallasten schoollokatie De Regenboog

-244

0

-244

9274 Reserve gevolgen Corona

0

9

9

-1.021

1.693

672

Collectieve voorzieningen

9002 Algemene reserve

0

140

140

9004 Reserve rekeningresultaat

0

78

78

9206 Reserve kapitaallasten De Groene Wijdte

0

133

133

9243 Reserve Kapitaallasten renovatie scholen P-Noord

0

4

4

9245 Reserve Sociaal Domein

-835

0

-835

9251 Reserve Particuliere Initiatieven

0

8

8

9274 Reserve gevolgen Corona

-138

325

187

-973

688

-286

Individuele voorzieningen

9004 Reserve rekeningresultaat

0

162

162

9245 Reserve Sociaal Domein

0

194

194

9274 Reserve gevolgen Corona

0

87

87

0

444

444

Veiligheid en duurzaamheid

9002 Algemene reserve

0

253

253

9004 Reserve rekeningresultaat

0

180

180

9248 Reserve werkbudget energieneutrale gemeente

-41

0

-41

9274 Reserve gevolgen Corona

0

21

21

-41

455

414

Bestuur en dienstverlening

9274 Reserve gevolgen Corona

0

120

120

0

120

120

Algemene dekkingsmiddelen

9002 Algemene reserve

-86.994

13.642

-73.352

9004 Reserve rekeningresultaat

0

2.026

2.026

9107 Reserve bedrijfsvoering

-136

0

-136

9201 Reserve kapitaallasten Gemeentelijke huisvesting

-307

393

86

9223 Reserve kapitaallasten ICT uitvoeringsplan 2008-2011

0

79

79

9248 Reserve werkbudget energieneutrale gemeente

0

20

20

9258 Reserve kapitaallasten Modernisering gemeentekantoor

0

39

39

9274 Reserve gevolgen Corona

-2.467

307

-2.160

9277 Reserve Lagere rente langlopende leningen o/g

-10.760

0

-10.760

9278 Reserve Faciliteiten personeel

-149

0

-149

-100.813

16.506

-84.307

Totaal

-109.208

21.419

-87.789

Dotaties aan voorzieningen per programma

In tegenstelling tot de reserves wordt een dotatie aan een voorziening wel aangemerkt als een last vanuit de exploitatie en is mede bepalend voor het resultaat vóór bestemming. De uitgaven die ten laste van een voorziening worden gebracht zijn daarmee geen exploitatielast omdat deze last reeds genomen is bij de vorming van de voorziening. In 2020 is voor € 2,9 mln. toegevoegd aan de voorzieningen. Wanneer een voorziening te hoog is en dus moet worden verlaagd, wordt dit ten gunste gebracht van de exploitatie.

Dotatie voorzieningen per programma ( bedragen X € 1.000 )

Bedrag

Ruimte en wonen

9510 Voorziening nadelige complexen grondexploitatie

878

878

Mobiliteit

9501 Voorziening Onderhoud wegen

-705

9519 Voorziening civiele kunstwerken

-323

-1.028

Groen en recreatie

9503 Voorziening baggerwerken

-86

9526 Voorziening openbaar groen

-100

9540 Voorziening onderhoud Dobbeplas

-119

-305

Onderwijs

9502 Voorziening onderhoud gebouwen

-67

-67

Collectieve voorzieningen

9502 Voorziening onderhoud gebouwen

-67

9528 Voorz.groot onderh.+renovatie buitensport

-41

-108

Individuele voorzieningen

9509 Voorziening dubieuze debiteuren

-81

-81

Veiligheid en duurzaamheid

9534 Voorziening riolering (egalisatie)

-591

9542 Voorziening FLO Brandweer

-814

-1.406

Bestuur en dienstverlening

9516 Voorziening wethouderspensioenen

-528

-528

Algemene dekkingsmiddelen

9502 Voorziening onderhoud gebouwen

-67

9509 Voorziening dubieuze debiteuren

-142

-209

Totaal

-2.854