Rapportage Interbestuurlijk toezicht (IBT)
Als interbestuurlijk toezichthouder op gemeenten gaat de provincie na of gemeenten hun taken op het ruimtelijk-fysieke domein goed op orde hebben. Van belang daarbij is dat de horizontale verantwoording van het college van B&W aan de raad en de controle van de raad op het college goed functioneren. Hiertoe is in 2013 een bestuursovereenkomst gesloten tussen het college en de Provincie Zuid-Holland. Op basis van de overeenkomst dient bij de jaarstukken een eigen ‘staat van de gemeente’ te worden gevoegd, overeenkomstig bijlage B bij de overeenkomst. Hierin wordt gerapporteerd over de onderwerpen financieel toezicht, ruimtelijke ordening, omgevingsrecht, monumentenzorg, informatie- en archiefbeheer en de huisvesting van vergunninghouders. In de tabel geeft het college zelf aan in hoeverre het voldoet aan zijn verplichtingen. Op basis van (een beoordeling van) de tabel bepaalt de provincie het toezicht regime voor het daarop volgende jaar. De provincie stuurt alle gemeenten later in het jaar (zomer/najaar) een rapportage met daarin een totaalbeeld, samenvatting en conclusies van het afgelopen jaar voor alle gemeenten, inclusief een toelichting per gemeente.
Rood/Oranje/ Groen | Toelichting | ||
---|---|---|---|
Financiën | |||
Er is structureel en reëel begrotingsevenwicht in de begroting 2021 en/of het laatste jaar van de meerjarenraming 2022-2025 | De begroting 2021 en de meerjarenraming 2022-2024 zijn structureel en materieel sluitend. | ||
Is er reden voor extra aandacht? | Nee | ||
Ruimtelijke Ordening | |||
De gemeentelijke bestemmingsplannen zijn aangepast aan de Omgevingsverordening Zuid-Holland. | Evenals voorgaande jaren is voor 2020 een planning Bestemmingsplannen opgesteld, die voorziet in het actueel maken en houden van de bestemmingsplannen. De bestemmingsplannen worden in overeenstemming met het provinciaal beleid opgesteld. | ||
Is er reden voor extra aandacht? | Nee | ||
Omgevingsrecht (Toezicht, handhaving en vergunningverlening milieu, bouwen en wonen) | |||
Vergunningverlening, toezicht en Handhaving Milieu, Bouwen en Wonen Voor vergunningverlening, toezicht en handhaving is tijdig een beleidsplan, een uitvoeringsprogramma en een evaluatie vastgesteld en met de jaarrapportage over de uitvoering bekend gemaakt aan de gemeenteraad. Binnen twee maanden na vaststelling wordt hierover mededeling gedaan aan de provincie Zuid-Holland. | De Verordening VTH is in 2019 vastgesteld. Het beleidsplan Toezicht en handhaving 2018-2022 is in 2017 vastgesteld. Het Beleidsplan Vergunningen 2019-2022 is in 2019 vastgesteld (29-10-2019, Raad geïnformeerd 1-11-2019; PZH geïnformeerd 27-11-2019). Het Uitvoeringsprogramma 2020 Vergunningverlening is op 21 januari 2020 en op 23 januari ter informatie aan de raad aangeboden. Het Handhavingsuitvoeringsprogramma 2020 is op 28 januari 2020 door het college vastgesteld, en op 30 januari ter informatie aan de raad aangeboden. De provincie is geïnformeerd op 27 januari 2020. Het jaarverslag VTH 2019 is op 23 juni 2020 door het college vastgesteld, en op 25 juni ter informatie naar de raad gestuurd. De provincie is hierover geïnformeerd op 2 juli 2020. Dit jaarverslag bevat een evaluatie van het beleid en een jaarrapportage over de uitvoering. Met handhavingspartners als de VRH, ODH, GGD, politie, Hoogheemraadschap en Avalex zijn, net als in voorgaande jaren, voor 2020 werkafspraken gemaakt over afstemming in met elkaar samenhangende toezicht- en/of handhavingstaken. | ||
Is er reden voor extra aandacht? | Ja | In 2020 wordt een uitvoeringsprogramma voor Vergunningverlening, toezicht en handhaving voor 2021 opgesteld. Dit programma wordt in januari 2021 aan het college ter vaststelling aangeboden, en na vaststelling ter informatie naar de raad gestuurd. De provincie wordt hierover tijdig geïnformeerd. | |
Monumentenzorg | |||
De gemeente beschikt over een deskundige adviescommissie m.b.t. de (rijks)monumenten. | De gemeente beschikt over een adviescommissie die adviseert over uit te voeren werken aan rijksmonumenten op grond van de Erfgoedwet en de samenstelling is deskundig. Onze gemeente laat zich ten behoeve van de deskundigheid bij staan door Dorp, Stad en Land (DSL) uit Rotterdam. | ||
Is er reden voor extra aandacht? | Nee | ||
Archief- en informatiebeheer | |||
Het archief- en informatiebeheer van de gemeente zijn op orde. | Over 2020 is de gemeente Pijnacker-Nootdorp adequaat (groen) in haar archief- en informatiebeheer. Er is ten opzichte van 2019 inzicht verkregen in het beheer van informatie binnen het zaaksysteem Onegov, en ook zijn aandachtspunten opgepakt. | ||
Is er reden voor extra aandacht? | Nee | ||
Huisvesting verblijfsgerechtigden | |||
Er is volledig en tijdig voldaan aan de halfjaartaakstelling en er is geen achterstand. | Gevraagde informatie | Stand van zaken | |
Voorsprong per 1 januari van het verantwoordingsjaar | 10 personen | ||
Fase interventieladder op 1 januari | taakstelling gerealiseerd | ||
Taakstelling eerste halfjaar van het verantwoordingsjaar | 17 personen | ||
In het eerste halfjaar gehuisveste vergunninghouders | 8 personen | ||
Voorsprong per 1 juli van het verantwoordingsjaar | 1 personen | ||
Fase interventieladder op 1 juli | taakstrelling gerealiseerd | ||
Taakstelling tweede halfjaar van het verantwoordingsjaar | 20 personen | ||
In het tweede halfjaar gehuisveste vergunninghouders | 14 personen | ||
Achterstand per 31 december van het verantwoordingsjaar | 5 personen | ||
Fase interventieladder op 31 december | Fase 1: Signaleren | ||
Toelichting | |||
In 2020 zijn we geëindigd met een kleine achterstand van 5 personen. Oorzaak hiervan was de overname van Vestia door Staedion, een vermindering van het aantal mutaties en een aantal lastig te huisvesten huishoudens door de specifieke woonwensen | |||
Is er reden voor extra aandacht? | Ja | Bij het huisvesten van de vergunninghouders is de gemeente sterk afhankelijk van het aanbod van de woningcorporaties en de kenmerken van de gekoppelde vergunninghouders. Door de lage mutatiegraad en relatief grote woningen blijft de gemeente kwetsbaar bij een toename van de taakstelling. Dit vraagt dus om een goede monitoring en afstemming tussen de gemeente en corporaties. |
Legenda | Toelichting |
---|---|
De gemeente voldoet aan de gestelde eisen. Er is geen extra toezicht noodzakelijk. | |
De gemeente voldoet niet (geheel) aan de gestelde eisen, maar het is aannemelijk dat de gemeente op korte termijn wel voldoet aan de gestelde eisen. Er volgt een enigszins intensiever contact met de provincie. | |
De gemeente voldoet niet (geheel) aan de gestelde eisen, en het is niet aannemelijk dat de gemeente op korte termijn wel voldoet aan de gestelde eisen. Er volgt bestuurlijk overleg met de provincie en/of de provincie intervenieert. |